28 بهمن 1392
شيوه نامه اولين دوره مسابقات حوزه هنري جشنواره پژوهش سراهاي دانش آموزي شهر تهران
قالب ها
1- قاب اولیها
v فیلم مستند
مستند؛ ضبط سینمایی هر جنبه ای از واقعیت است که با فیلم برداری واقعی و بدون دستکاری، یا با بازسازی وفادارانه و معقول رویدادها و با هدف گسترش بخشیدن به درک مردم، ارائه مسائل و راه حل های آنان به عینیترین و واقعیترین صورت ممکن، انجام شده باشد.
v فیلم کوتاه
به فیلمهایی گفته میشود که زمان کوتاه دارند. البته تنها زمان ملاک این فیلمها نیست. فیلم کوتاه جایگاه موجز گویی، خلاقیت و تجربهگرایی است. فیلم کوتاه امروز در جهان یک ژانر شناخته شدهاست. جشنوارههای بیشماری در سراسر دنیا به فیلم کوتاه اختصاص دارند.
v نماهنگ
فیلم کوتاهی است که روی آن موزیکی قرار داده میشود. در بیشتر موزیک ویدئوها خواننده اثر، روی موسیقی لبخوانی میکند.
v عکاسی
عکاسی یعنی ثبت و ایجاد یک تصویر که در دو مرحله انجام میشود: نخست، به دستآوردن تصویر به وسیله دوربین و ثبت آن روی نگاتیو(فیلم) یا گیرنده تصویر الکترونیکی و دوم، ظاهر کردن تصویر مخفی حاصل از دوربین عکاسی و پایدارکردن آن
2- تحریریه اولیها
v نشریه
نشریه اثری است فرهنگی و هنری که توسط گروه مشخص (بیشتر از دو نفر تا ...) از دانشآموزان که شامل خبر، بیان مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی افراد و گروه ها و در یک یا چند برگ کاغذ جمع بندی و با ذکر مشخصات مرجع تهیه میگردد.(دانشآموز میتواند این مسائل را در محیط اطراف خودش ببیند و برای مخاطب مدرسه و خانواده مانند دانشآموزان، معلمان و مدیران خود مطلب بنویسد)
3- قصه اولیها
v فیلمنامه نویسی
داستانی است که همراه با توضیح صحنهها برای ساخت فیلم نوشته میشود. عناصر فیلمنامه از داستان و شخصیتها، صحنهها، سکانسها، پردهها، موسیقی، مکانها و ... تشکیل شدهاند. فیلمنامه به سه قسمت شروع، میانه و پایان تقسیم میشود. شروع: ایجاد مخمصه. شخصیت اصلي شما چه میخواهد؟ چه چیز لازم دارد؟ باید چه بکند که به آنچه میخواهد برسد؟ میانه: تعارض، عمل و عکسالعمل. شخصيت اصلي برای به دست آوردن آنچه که میخواهد تقلا ميکند و معمولاً در انتهای قسمت میانه شکست میخورد. اما در اثنای این شکست شروع به درک نيازهاي حقيقياش ميکند. پایان: تقلای نهایی، رفع مشکل و پيامد. پایان احساسی که در آن شخصیت اصلي پي ميبرد واقعاً به چه چیزی نياز داشته است، چه به آنچه که میخواسته برسد يا نرسد.
v خاطره
یکی از انواع ادبی و شکلی از نوشتار است که نویسنده در آن صحنهها یا وقایعی را که در زندگی روزمرهاش روی داده و در آنها نقش داشته یا شاهدشان بوده است، شرح میدهد.
4- کارتون اولیها
v پویانمایی یا انیمیشن
هنر حركت بخشيدن به اشياي بيجان را انيميشن گويند. نمایش سریع و متوالی تصاویری از اثر هنری دوبعدی یا موقعیتهای مدلهای واقعی برای ایجاد توهم حرکت است. حرکت روان تصاویر متحرک در پویانماییها، ناشی از یک خطای دید است که به دلیل پدیده ماندگاری تصاویر پدید میآید.
v کمیک استریپ یا داستان مصور
مجموعهای از نقاشیهای دنبالهدار است که ماجرایی را روایت میکند.
v کاریکاتور
کاریکاتور عبارتست از هنر ارائه تصاویر اشخاص یا اشیاء که در آن صفات و خصوصیات بارزشان به نحوی اغراقآمیز، مضحک و غیر طبیعی به تصویر کشیده میشود.
v طراحی و گرافیک
طراحی گرافیک پیشه یا هنر ارتباط بصری است که از آمیزش تصویرها، واژهها و ایدهها ترکیب شده تا اطلاعاتی را به تماشاگر برساند و به ویژه در او تاثیر مشخصی بگذارد.
5- گفت اولیها
v قصه گویی
بیان وقایعی است که بيش از آن که از لحاظ تاريخي حقيقت داشته باشد، آفريده و ابداع نيروي خلاق و هنر نويسنده باشد قصه ممکن است بر اساس تاريخ و واقعيت ساخته شود يا به کل از قوه تخيل نويسنده سرچشمه بگيرد.
v فیلم گویی
روایت و بازگو کردن فیلمهای دیده شده یا فیلمهایی که تخیل کردهاید.
v نطق گویی
روایت و صحبت کردن در محورها و موضوعات پیشنهادی.
موضوعات پیشنهادی: " منِ ما"
سلام
دانش آموز عزیز
شاید در ابتدا این واژه ترکیبی دشوار به نظر برسد، اما "منِ" آن یعنی تو و اطرافت، تو به معنای استعدادهایت، توانمندیهایت، قابلیتهایت، مسئولیتهایت و ...
و " ما" ی آن یعنی اطراف و پیرامونت، یعنی کوچه، محله، شهر، وطن و کشور و سرزمنت، یعنی دوستان، معلم، مدیر، شهردار، نماینده و رئیس جمهورت، یعنی مجلس، دولت، قوه قضائیه و صدا و سیمای تو و ...
و " منِ ما" یعنی منِ دانش آموز، مسئولیت های منِ دانش آموز، مدرسه منِ دانش آموز، مدیرمنِ دانش آموز،استعدادهای منِ دانش آموز، دوستان منِ دانش آموز، دوستان من منِ دانش آموز، جامعه منِ دانش آموز، مسجد منِ دانش آموز، جامعه ساختنی منِ دانش آموز، محله منِ دانش آموز، وطن منِ دانش آموز، انقلاب منِ دانش آموز، قله های منِ دانش آموز، معلم منِ دانش آموز، تلویزیون منِ دانش آموز، آخرت منِ دانش آموز، امام منِ دانش آموز، بازی های منِ دانش آموز، لحظه های منِ دانش آموز، دانشمندان کشور منِ دانش آموز، صفحات اجتماعی
شرایط و ضوابط عمومی آثار
1- آثار ارسالي بايد توليد شده توسط شرکت کننده باشد و متعلق به شخص دیگری نباشد.
2- هر فرد میتواند در زمینه های مختلف شرکت کند و منعی در تفاوت آثار ارائه شده نیست.
3- ذکر نام صاحب آثار بر روي CD يا DVD الزامي است.
4- هرCD يا DVD بايد تنها حاوي يک اثر باشد.
5- علاوه بر ارائه آثار مکتوب، فایل آثار نیز در قالب CD يا DVD ارائه شود.
6- ارائه اصل آثار الزامی است.
شرایط اختصاصی آثار
قاب اولیها
1- مدت زمان فیلم بین 5 الی 20 دقیقه باشد.
2- آثار ارسالي بايستي با فرمت DVD یا VCD ارائه شود.
3- عکسهاي پشت صحنه و مطالب پيوستي در صورت موجود بودن با فرمت ديجيتال (رويCD) ارائه شوند.
1- مدت زمان فیلم بین 3 الی 30 دقیقه باشد.
2- فیلم میتواند از گروه تئاتر و یا بازیگری فرد تهیه شود.
3- آثار ارسالي بايستي با فرمت DVD یا VCD ارائه شود.
4- عکسهاي پشت صحنه و مطالب پيوستي در صورت موجود بودن با فرمت ديجيتال (رويCD) ارائه شوند.
1- مدت زمان فیلم بین 1 الی 3 دقیقه باشد.
1- آثار ارسالي ميتواند رنگي، سياه-سفيد باشد..
2- آثار به صورت ديجيتال بر روي CD ارائه شود.
3- عکسها بايد مستند بوده و دستکاري و اصلاح ديجيتال نشده باشند.
تحریریه اولیها
1- نشریه در یک برگه A4 و یا بیشتر میتواند تهیه شود.
2- نشریه حتما باید صفحه بندی شود.
قصه اولیها
محدودیتی در این قسمت وجود ندارد.
v داستان
کارتون اولیها
1- در انواع مختلف می تواند تولید شود(کامپیوتری، قاب به قاب و...)
2- مدت زمان آن بین 1 الی10دقیقه باشد.
1- در یک یا دو صفحه کشیده و اسکن شود یا با نرم افزارهای مربوطه طراحی شود.
1- آثار بايد به صورت يک نسخه بر روي CD و يک نسخه چاپ شده ارائه گردد.
2- قطع آثار آزاد است.
1- اين بخش شامل پوستر و لوگو ميباشد.
2- آثار بايد به صورت يک نسخه بر روي CD و يک نسخه چاپ شده ارائه گردد.
3- قطع آثار آزاد است.
گفت اولیها
1- مدت زمان آن بین 3 الی15دقیقه باشد.
2- به صورت فایل صوتی روی CD ارائه شود.
1- مدت زمان آن بین 10 الی20 دقیقه باشد.
1- مدت زمان آن بین 3 الی10 دقیقه باشد.
تعداد مشاهده (1169) نظرات (0)