درج مطلب
 
 
     
   
اهداف و سیاست‌های کلی گروه علوم انسانی 
 

   در کشور ما ایران، ساختار اولیه‌ی آموزش نوین بر پایه‌ی علوم فنی و تجربی شکل گرفته و علوم انسانی با تأخیر به این ساختار اضافه شده است. وضعیت حاضر نیز تقریباً به همین‌گونه است؛ یعنی در بسیاری موارد، آگاهانه یا حتی ناخودآگاه، علوم فنی و تجربی بر علوم انسانی مقدم دانسته می‌شوند و انتخاب اکثر سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران کشور از بین دانش‌آموختگان رشته‌های فنی دال بر این موضوع است. البته دور از انتظار نیست که وقتی با هدف توسعه‌ی اقتصادی، پژوهش‌های کاربردی در اولویت قرار می‌گیرند، پژوهش‌های بنیادی به حاشیه می‌روند؛ غافل از این‌که عدم توجه به این دست پژوهش‌ها، تولید نظریه و مهارت‌های حیطه‌ی انسانی در درازمدت جامعه را عقب نگاه می‌دارد. اخیراً با آگاه شدن جامعه از این پیامدها، اقبال به علوم انسانی بیش‌تر از پیش شده است. به عنوان مثال، بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده، مهم‌ترین مهارت‌هایی که در سال 2019 مورد تقاضای کسب‌وکارهای جهانی قرار گرفته است؛ مهارت‌هایی موسوم به «مهارت‌های نرم» هستند که عبارتند از:

1- مهارت‌های ابتکاری (مثل تفکر انتقادی)  2- اقناع مخاطب 3- همکاری 4- قابلیت انطباق و 5- مدیریت زمان.

   هرچند «مهارت‌های سخت» چون هوش مصنوعی، مدیریت افراد، استدلال تحلیلی و طراحی کاربرمحور هم مورد توجه هستند اما به اذعان بیش از 57 درصد مدیران ارشد سازمان‌ها، فراگیری مهارت‌های نرم از مهارت‌های سخت مهم‌تر است.

   اکنون نیز در جامعه‌، خانواده‌ و مسئولینِ آموزش، ضرورتِ توجه به حیطه‌ی علوم انسانی احساس می‌شود. این تغییر نگرش، مسئولیت ما برنامه‌ریزان آموزش را بیش‌تر کرده و سؤالات زیر را در ذهن ما ایجاد می‌کند:

           1. علوم انسانی در مدارس ما با چه کیفیتی ارائه می‌شود؟
           2. دانش‌آموزان تا چه حد نسبت به علوم انسانی و زوایای مختلف آن آگاه هستند؟
           3. آیا مسیر دانش‌آموز علوم انسانی به شکل‌گیری هویت وی کمک می‌کند؟
           4. برنامه‌های ویژه‌ی دانش‌آموزان این رشته‌ها چگونه باید باشد؟
           5. آیا دروس به گونه‌ای ارائه می‌شود که چند ساحتی بودن دانش‌آموزان را پرورش دهد؟
           6. آیا غنی‌سازی دروس علوم انسانی به نحوی انجام می‌شود که همراه با فرآیندمحور بودن، دانش‌آموز را در مسیر یک نتیجه‌ی قابل قبول در پایان دوره‌ی تحصیلی نیز سوق دهد؟
           7. آیا دانش‌آموز کاربرد این رشته‌ها را به نحوی فرا می‌گیرد که رهنمودی برای کارآفرینی او در دوره‌ی پس از تحصیل باشد؟
 

   برای پاسخ‌گویی به این سؤالات و حرکت در مسیر اجرای آن‌چه آموزش حوزه علوم انسانی به آن نیاز دارد، لازم است اهدافی تدوین شود که جهت فعالیت‌های یک پایگاه آموزشی علوم انسانی را تعیین نماید.

   اهداف گروه علوم انسانی متوسطه دوره دوم فرزانگان 6 تهران:

           1. ایجاد یک دورنما برای دانش‌آموزان علوم انسانی (با این هدف که بدانند در چه مسیری قدم می‌گذارند)
  •      بازگویی دلایل و ضرورت گام نهادن در مسیر ناهموار رشته‌های انسانی
  •     آگاهی‌بخشی به دانش‌آموزان در رابطه با مسئولیت‌های فردی و اجتماعی که تحصیل در این رشته‌ها به همراه دارد
            2. کمک به دانش‌آموزان جهت آگاه شدن از دغدغه‌های بنیادی و پرسش‌های خود
            3. مهیا کردن بستری مناسب برای رشد مهارت‌های فردی (مثل مهارت‌های زندگی، مهارت‌های پژوهش، مهارت‌های مطالعه و...)
            4. ارتقای سطح توانمندی معلمان علوم انسانی و توجه به فرآیند آموزش براساس نظریه‌ی برساخت‌گرایی
            5. برگزاری رویدادهای علوم انسانی (سمینار، بازدید، کارگاه و...) در راستای پویایی فضای فکری دانش‌آموزان و آشنایی ایشان با مرزهای دانش انسانی
            6. ایجاد بستری مناسب جهت تعامل دانش‌آموزان مدارس علوم انسانی و به اشتراک گذاشتن بروندادها (به خصوص از طریق نشریات دانش‌آموزی)
            7. توانمندسازی دانش‌آموزان، نه فقط برای کسب مهارت و طی کردن فرآیند، بلکه جهت دستیابی به نتایج درخشان در حیطه‌های مختلف سنجشی (کنکور،                           المپیاد، جشنواره‌ی خوارزمی و...)
 

   دستیابی به این اهداف علاوه بر تلاش کادر آموزشی، به میزان انگیزه دانش‌آموزان عزیز این رشته و همکاری خانواده‌های محترم ایشان نیز وابسته خواهد بود. کادر آموزشی باور دارد که مدرسه امن‌ترین مکان برای کسب تجربه، دانش و مهارت دانش‌آموزان است. امیدواریم فضایی برای دانش‌آموزان فراهم شود تا در بستر واقعیت‌های اجتماعی، جایگاه مناسب و شایسته‌ی خود را پیدا نمایند و فاصله‌ی این واقعیت‌ها را با آرمان‌هایی که در ذهن دارند تا حد امکان کاهش دهند.

     
   
کسب مقام در مسابقات مشاعره منطقه
 
     
   
تاریخ های برگزاری کافه کتاب
 
     
   
کارگاه هدف گذاری و افق گشایی ویژه علوم انسانی
 
     
   
کارگاه سنت و شریعت در عصر پیامبر ویژه پایه یازدهم علوم انسانی
 
     
   
کافه کتاب ویژه اولیای علوم انسانی